Gerard Nijenhuis en jan Gilhuis schrijven kunst met een grote K in 19e eeuwse boerderij Heerlijk leven in de Hereboerderij

Door Erik Riensema

BRONNEGER – Wie van kunst houdt is bij de Hereboerderij
in Bronneger aan het juiste adres. Aan elke baksteen, balk en plank van de
authentieke 19e eeuwse boerderij aan de Dorpsstraat 13 zit de liefde voor kunst
genageld. Letterlijk zelfs: er hangen zo’n driehonderd schilderijen.

Dat er in de voormalige boerderij van de familie Dillingh
tegenwoordig kunst met een grote K wordt geschreven, is vooral te danken aan de
culturele inborst van de huidige bewoners: schrijver Gerard Nijenhuis (71) en
ex-reclameman Jan Gilhuis (58). Het paar runt er sinds 1998 een logement voor
rust- en inspiratiezoekers en organiseert regelmatig meerdaagse
kunstexposities. De ‘gastheren’ maken zich momenteel op voor de
kunstvierdaagse, die vrijdagmiddag van start gaat.

De kunstvierdaagse is een verkoopexpositie met werken uit
de verzameling van Nijenhuis. Tot de exposanten behoort ook zijn 36-jarige zoon
Simeon. Nijenhuis laat tijdens een rondleiding langs zijn verzameling vol trots
de stillevens van zijn zoon zien.

Gerard Nijenhuis

Gerard Nijenhuis kreeg in 1987 de Culturele prijs van
Drenthe. Hij werd in januari 1932 in Gieten geboren als burgemeesterszoon. Hij
begon al vroeg gedichten en verhalen te schrijven werkte mee aan
radioprogramma’s van de RONO (Radio Noord/Radio Drenthe) en de VPRO. Dat was
echter niet zijn beroep: hij studeerde theologie en verdiende in de jaren
zestig de kost als predikant in Noord-Holland. Daarna stapte hij over naar het
bedrijfsmaatschappelijk werk en kwam in 1972 in Groningen te werken. Hij
verhuisde dat jaar met Zijn gezin naar Eext en trok in 1986 -na zijn scheiding-
naar Bronneger, waar hij de ware liefde vond.

In al die jaren schreef Nijenhuis vele gedichten en
enkele romans, zowel in het Drents als in het Nederlands. Zijn laatste grote
werk stamt uit 1997, maar, zo verklapt de schrijver tijdens ons bezoek, hij
werkt weer aan een nieuwe roman. Hij
draagt vaak voor uit eigen werk (op uitnodiging) en schept er ook een
groot genoegen in om over zijn kunstverzameling te vertellen.

Kunstvierdaagse

De kunstvierdaagse wordt van vrijdag 16 t/m maandag 19
januari gehouden in de Hereboerderij aan de Dorpsstraat 13 in Bronneger,
dagelijks van 13.00 tot 17.00 uur. Op deze gratis toegankelijke
verkoopexpositie hangen werken van Arie van der Boon, Aart van Dobbenburgh,
Nienke Visser (met een schitterende houtskooltekening van een van de
waddeneiland), Mario ter Braak, Cathy Cazal, Ton Dubbeldam, Martin de Jong,
Simeon Nijenhuis en Antoine Vincent.

Evenals Gilhuis heeft hij -inmiddels volwassen- kinderen
uit een eerder huwelijk. De twee vonden elkaar in 1992 toen ze gingen
samenwonen in de kapitale boerderij aan de Dorpsstraat 13, die zeven jaar
eerder door Nijenhuis was aangekocht en waar de schrijver de eerste jaren
alleen woonde.

Na zes jaar samenwonen besloot het stel meer mensen mee
te laten genieten van hun prachtige onderkomen: „We kregen telkens weer te
horen dat dit zo’n mooie plek is om te logeren. Daarbij komt dat Jan goed kan
koken. Zodoende kwamen we op het idee een logement te beginnen”, blikt
Nijenhuis terug.

De koestal werd verbouwd tot drie gastenverblijven (Mooie
Kamer, Middenkamer en Nieuwe Bedstee) en een zitkamer. De voormalige
paardenstal is verbouwd tot eetkamer, die tijdens de kunstvierdaagse als
expositieruimte dienst doet

(Kunstkamer). Sindsdien gaat de boerderij als
Hereboerderij door het leven: „De naam is bedacht door Jans moeder. Het slaat
op zowel de grootte van de boerderij als de bewoners, twee heren”, lacht
de schrijver.

De 123 jaar oude boerderij is autenthiek gebleven. De
inrichting is nog 19e eeuws: de ossenbloedrode vloeren, de balkenplafonds en
ook de meubels. In de voormalige paardenstal hangen de roestige spijkers nog
aan de plafondbalken en doet de ruif tegenwoordig dienst als ruimte voor
schilderijen die ‘in stock’ worden bewaard.

Voor wie een druk leven in en om een betonbak leidt, moet
een weekendje in de Hereboerderij zo ongeveer het paradijs zijn. En aangezien
het logement in de lijst van Erfgoed Logies Nederland staat en ook in allerlei
luxe toeristische catalogi wordt genoemd als ideale overnachtingsplaats, hebben
de uitbaters over de bezetting dan ook niets te klagen: „We zitten bijna elk
weekend vol.

Behalve in februari, dan zijn we een maand gesloten.

De prijzen voor een tweepersoonskamer, logies met
uitgebreid ontbijt, variëren van 60 tot 85 euro per nacht. Een greep uit het
gastenbestand: „Er komen filosofen, kunstenaars, kunstliefhebbers die een
bezoek brengen aan het Groninger Museum en hier een paar dagen blijven,
piloten, mensen die op doorreis zijn of mensen die bij iemand in de omgeving op
visite gaan en daar niet kunnen overnachten”, schetst Nijenhuis.

De boerderij is normaal gesproken niet toegankelijk voor
het publiek, het woongedeelte is gescheiden van het logiesgedeelte. „We willen
graag een prive-leven houden.” Toch is het prive-gedeelte uitermate
boeiend, met name door de enorme kunstverzameling en door de autenthieke
inrichting. „Ik weet dat mensen hier graag zouden willen rondkijken, maar toch
doen we dat niet. We hebben wel een goed alternatief: de kunstvierdaagse. Dan
is iedereen van harte welkom en kun je een deel van de boerderij van binnen en
buiten bekijken.” Voorheen was het overigens een Kunsttiendaagse: „In de
praktijk blijkt dat de bezoekers vooral van vrijdag tot en met zondag
langskomen. Op de overige dagen zat ik soms de hele dag voor niets op bezoek te
wachten. Daarom hebben we nu maar voor de drukste dagen gekozen.” Ook
komend weekend zal het ongetwijfeld druk worden in Bronneger.