Muzikanten zetten bekroonde TGV op muziek De laatste halte van het Vijf Pijpen Festival

Onder de vijf pijpen van de Hunzecentrale bevinden zich
tien oefenruimtes voor popbandjes. Nu de gemeente de centrale wil slopen, is
het tijd voor een slotakkoord. Afgelopen weekend su•eden 36 muzikanten om de
Gouden Pijp Trofee 1996. Zij probeerden het lied ‘De TGV zo fraai mogelijk op
muziek te zetten.

André Westra

inds de energie voor Noord-Nederland uit de
EemsmondcentraIe komt, wil de gemeente af van de Hunzecentrale, inclusief de
vijf pijpen. Menig stadjer heeft even geslikt, want deze vijf pijpen vormen al
zo’n vijfentwintig jaar de stadsmarkering bij uitstek. Bij het bekendmaken van
de sloopplannen, was dan ook protest te horen. De kritiek verstomde echter
snel, nadat de gemeente voorrekende dat het behoud van de pijpen tonnen per
jaar zou kosten. Toen de afbraak onafwendbaar leek, ontstonden er op diverse
fronten ideeën om de ontrnanteling van de vijf pijpen te gebruiken voor een
manifestatie, een performance of — net als bij de sloop van het voormalig
stadhuis — een requiem. De stichting Het Viadukt beheert sinds 1989 het gebouw
van de Hunzecentrale onder de ringweg, aan de rand van de Oosterpoortwijk. Het
gebouw bevat tien oefenruimtes, waar elke week zo’n zeventig bandjes oe- fenen
en repeteren. Naast het ter be- een tekstdichtwedstrijd uit: de Gouschikking
stellen van oefen fenen en repeteren. Naast het ter be schikking stellen van de
oefen- en opslagruimte, kunnen er (semi) professionele opnamen worden gemaakt
en organiseert Het Viadukt regelmatig popworkshops. “De vijf pijpen vormen
een baken voor bandjes die na een optreden in het westen terugrijden naar het
Viadukt om er hun instrumenten
en apparatuur op te slaan”,
zegt Sieto Kiewiet, de beheerder annex coôrdinator van Het Viadukt.

Didgeridoo

De muzikanten die bij Het Viadukt repeteren zijn vooral
gespecialiseerd in het steviger werk,
hoewel zo nu en dan accordeons of zelfs een didgeridoo zijn te horen.
Belangrijk voor de muzikanten is dat ze niet bang hoeven te zijn
geluidsoverlast te veroorzaken. “Iedereen kan zoveel lawaai maken als maar
mogelijk is, Het Viadukt is geluiddicht. Dit kan ook moeilijk anders als je
weet dat de buitenmuur bestaat uit dertig centimeter beton”, vertelt
Kiewiet. “Ooit hebben wat mannen van de gemeente geprobeerd het aantal
geproduceerde decibels te meten. Gelukkig zitten wij onder een snelweg, waar
voortdurend verkeer langs raast. Ze hebben hun pogingen moeten staken.

Kiewiet vertelt dat er vanaf het begin uitvoerig overleg
is geweest met de omwonenden. “Klachten worden serieus genomen, alhoewel
van klachten nauwelijks sprake is. Een keer klaagde een buurtbewoner over
herrie op een dinsdagnacht. Erg onwaarschijnlijk, omdat wij door de week om elf
uur ‘s avonds de stekker eruit trekken. Alleen op één zaterdag in de maand is
er na elf uur nog wat te doen. ‘ ‘

Afgelopen zaterdag organiseerde Het Viadukt samen met
Muziekcafé Koekoek de grote finale van het Vijf Pijpen Festival. Dit festival
is een omvangrijk project. In de kleine zaal van het Viadukt traden in
september en oktober zeven groepen op, die gebruik maken van de oefenruimtes
van de stichting aan de H.L. Wicherstraat. Tegelijkertijd werd, in een oplage
van 600 stuks, een mini-cd uitgebracht, waarop vijf van de zeven groepen zijn
te horen. Bovendien schreven Het Viadukt en Muziekcafé Koekoek een
tekstdichtwedstrijd uit: de Gouden Pijp Trofee 1996. Van de twintig inzendingen
werden er acht genomineerd, die op woensdag I I december werden voorgedragen in
Muziekcafé Koekoek. Uiteindelijk wist de Emmense dichteres Coby de Jonge de
jury te overtuigen met het Groningse lied ‘De TGV’. Dit tot ongenoegen van het
publiek dat meer zag in ‘Snoetje knovveln’, geschreven door Sienes Mennenga,
zanger van de rockband ‘The Heat’. Sienes Mennenga kreeg dan ook de
publieksprijs.

Ochtendplastiek

Op zaterdag 14 december hadden maar liefst 36 muzikanten
zich gestort op het winnende lied van Coby de Jonge. De artiesten waren,
volstrekt willekeurig, onderverdeeld in zeven gelegenheidsbandjes, die drie uur
de tijd hadden een pakkend nummer te maken van ‘De mv’.

Om even voor twaalf stond de eerste band klaar. ‘De Stoptrein’.
Binnen een dik uur werd het programma afgewerkt. Vooral de gitarist van het
vierde bandje en de zanger van ‘Niks Niks Niks’ spraken tot de verbeelding. Het
is duidelijk dat in zo’n korte tijd geen juweeltjes kunnen ontstaan. Maar dat
was ook niet de bedoeling, iedereen heeft weer even op het podium kunnen staan
en daar draait het allemaal om. Uiteindelijk streek ‘Acht Keer Rond’ met de
eer. De voorzitter van de jury overhandigde plechtig de Gouden Pijp, een
vergulde pvc-buis, aan de winnaars: ‘ ‘Een fraai ochtendplastiek van de bekende
Groninger kunstenaar Sieto Kiewiet.’ ‘ En nog een keer werd ‘De TGV’ in gang
gezet: “De TGV, de snelle traain,/is zo veurbieJHij rolt en raost en
dendert deur…/is zo veurbie.’ ‘